TIETOA PERIFERIASTA

Älä tuhlaa energiaa päästäksesi keskuksiin, sillä siellä on vaikea hengittää.
Periferiassa on enemmän vapautta, seikkailuja, nautintoja ja tilaa.
— Siegfried Zielinski

Vaeltavia ja itkeviä puita, sateenkaaren värit suolla, vanhaan metsään kaiverrettu runo, hitaasti kehittyvä kukkaniitty, maan hengitys jykevässä kuusikossa ja vielä paljon enemmän taidetta ja tiedettä pohjoisessa havumetsässä, Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäasemalla.

Periferia - Metsätaiteellinen asema on kokoelma taideteoksia Hyytiälän metsäasemalla, jolla on vahvat perinteet metsänhoidossa ja tieteellisessä ympäristöntutkimuksessa. Näyttelyn teokset sijoittuvat aseman rakennuksiin ja sen ympärillä oleviin metsiin ja suolle. Sen on kuratoinut Ulla Taipale.

Luonnon ja taiteen yhdistelmän elämyksellisyyden lisäksi monitaiteinen näyttelykokonaisuus luo ymmärrystä siitä missä ja miten ilmastoon ja metsiin liittyvää tutkimusta tehdään. Se auttaa hahmottamaan tieteellisen ja taiteellisen työn pitkäjänteistä ja tutkimuksellista luonnetta kulissien takana.

Kesäkuussa 2023 avatun pysyvän näyttelyn päärahoittaja on Alfred Kordelinin säätiö, joka myönsi aloitteelle ”Suuret kulttuurihankkeet” -rahoituksen vuonna 2021.

Näyttely on avoinna joka päivä lumettomaan aikaan. Osa teoksista sijaitsee metsäaseman rakennuksissa ja on nähtävillä niiden aukioloaikojen puitteissa.

Teoksia taustoittaa äänitaiteilija ja radiotoimittaja Leena Häkkisen toteuttama Kohtaamisia Periferiassa -podcast, jonka voi kuunnella älypuhelimeen ladattavan SoundWalks-ohjelman kautta. Graafisen ilmeen on suunnitellut Anna Muchenikova ja valtaosa sivuston kuvista on Krista Ylisen ottamia.

Kuraattori: Ulla Taipale

Graafinen suunnittelu, kuvitus ja web-design: Anna Mu

Valokuvat : Krista Ylinen ellei toisin mainita

Käännökset : Helsingin yliopisto / Kielipalvelut